اسلو فشن Slow Fashion جریانی است که در مقابل جریان فست فشن شکل گرفته است. جریان اسلو فشن اصول و قواعد خاص خود را دارد. در این مقاله از مجله دنیای مد به بررسی اسلو فشن و حرکت آن در مقابل فست فشن خواهیم پرداخت.
اسلو فشن یا مد آهسته چیست؟
اسلو فشن در نظر بعضی از افراد “جنبش مد آهسته”، و برخی دیگر آن را “انقلاب مد” نامگذاری شده است. به طور کلی اسلو فشن یک ایدئولوژی است جهت تبلیغ یک مجموعه اصول. هدف این مجموعه، بهبود نحوه استفاده از مد توسط مصرف کنندگان در سطوح مختلف می باشد. تا صنعتی متعادل و پایدار، با چرخه محصول سالم در حال کار باشد. اسلو فشن تلاش ویژه ای دارد تا نگرش مصرف کنندگان را نسبت به موارد زیر تغییر دهد:
- ایجاد مد: با اشاعه اصالت، تنوع و ملاحظه گری
- تولید مد: با استفاده از صنعت گران و تولید پایدار
- توزیع مد: با ارائه خدمات به بازارهای محلی و استفاده از زنجیره های تامین اصیل
- مصرف مد: با عرضه محصولات ماندگار و ترویج مصرف گرایی آگاهانه
- پایان عمر و کنار گذاشتن مد: با بکار گیری از حجم بالایی از الیاف طبیعی و قابل بازیافت
در مجموع ایده مد آهسته، به اهمیت “کند کردن روند مد” و زنده نگهداشتن ارزش های سنتی اشاره دارد. هدف مد آهسته، تولید پوشاک با کیفیت بالا با هزینهای، از نظر قیمت و آسیبهای زیست محیطی، منصفانه می باشد. امروزه اسلوفشن، با توجه به محبوبیت بیشتر و افزایش اهداف جدید در روال کار خود، در سال حدوداً ۲ تا ۳ مجموعه با کیفیت بالا در این زمینه توسط طراحان مد ارائه می شود.
شروع حرکت اسلو فشن
واژه اسلو فشن در سال ۲۰۰۷ در مقالهای از کیت فلشر، چاپ شده در مجله اکونومیست، متولد شد. او در این مقاله مد پایدار و حرکت اسلو فود با هم مقایسه کرده بود. و به این نتیجه رسیده بود که اسلو فشن هم میتواند مانند حرکت اسلو فود، سلیقه استفاده از محصولات را افزایش دهد. او دریافته بود که حرکت اسلو فشن هم میتواند باعث ورود ویژگیهای فرهنگی و فولکلوریک در فرآیند طراحی و تولید محصول شود. و در برابر گسترش روزافزون فست فشن قرار بگیرد. اصول اولیه اسلو فشن مواردی از این قبیل است.
- خرید لباسهای قدیمی و دست دوم باکیفیت
- طراحی مجدد لباسهای کهنه
- خرید از فروشگاههای کوچک
- ساخت لباس و اکسسوری در منزل
- خرید لباسهای بادوام و ماندگار
تفاوت اسلوفشن و فست فشن
اسلو فشن در تلاش است تا مردم را از مصرف گرایی بیش از حد دور کند. و صنعت مد نیز از این تغییر رفتار مصرف کنندگان، به پذیرش پایداری و تولید مد با کیفیت ترغیب کند. بر خلاف فست فشن، تمرکز اصلی اسلو فشن بر کاهش تولیدات سالانه و ترغیب به استفاده از مواد باکیفیت و افزایش عمر پوشاک است. تولیدات در اسلوفشن کیفیت و دوام بالای را تضمین می کنند. مشتریان اسلوفشن می توانند لباس های خود را بیش از یک فصل استفاده کنند. استفاده طولانی می تواند نوعی ارتباط حسی و فرهنگی بین مشتری و محصول ایجاد کند. اسلو فشن با تولید لباسهای بازیافتی، ارگانیک و قابل استفاده مجدد، توانسته تولید گازهای گلخانهای را کاهش دهد.
گسترش فست فشن به محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین به طراحان و برندهای سطح بالا نیز آسیب رسانده است. با تولید انبوه لباسهای ارزان و کم کیفیت، افراد کمتر به دنبال لباسهای گران اما بادوام میروند.
دلیل اهمیت اسلو فشن و توقف فست فشن؟
ما در دورهای زندگی میکنیم که فجایع زیست محیطی زیادی بروز کرده است. و راه مقابله با آن کاهش مصرف بیش از حد و کمک به حفظ اکوسیستم ها می باشد. مد یکی از بزرگترین صنایع در جهان و نیز یکی از عظیم ترین آلاینده های کره زمین است. شرکتهای فست فشن متخلفین ظالمی هستند، چون به دلیل سودآوری بیشتر، روال تولید زیاد با هزینه کم را دنبال میکنند. طبق آمار، بیش از نصف خریدهای فست فشن در کمتر از یک سال دور انداخته می شوند.
فست فشن با تمرکز بر تحویل کالا در زمان و قیمت کم، کیفیت را به دست فراموشی می سپارد. تولید بیش از ۵۰ مجموعه مد در سال، از روشهای معمول در فست فشن است. در حالی که در اسلو فشن، ۲ یا ۳ مجموعه در سال عرضه می شود. در تولید سریع پوشاک در حجم بالا، کیفیت نادیده گرفته می شود و این کار منجر به تولید کالاهایی با مواد ترکیبی و غیراستاندارد با دوام پذیری پایین می گردد. نتیجه، تولید پوشاک با طول عمر بسیار پایین است.
از مزایای مد پایدار، حتی با نادیده گرفتن منافع زیست محیطی، مقاومت در برابر وسوسه خرید می باشد. که باعث صرفه جویی در هزینه های اضافی می شود و لوازم اضافی از خانه حذف می شود. سرانجام شما می توانید با اسلو فشن احساس قدرت کنید. چون کمک می کند تا یک استایل منحصر بفرد و شخصی برای خود بسازیدو از گرایشات تجاری مد آزاد شوید.
از نکات قابل توجه و مثبت این جنبش، اهمیت دادن برندها و طراحان به محیط زیست خواهد بود. دستمزد عادلانه پرداخت می شود و مد از محصولات تولیدی واقعی و ماندگار، پشتیبانی می کند.
تولید کنندگان اسلوفشن
ویوین وست وود (Vivienne Westwood) یکی از کسانی در طراحان مد است که متوجه خرید زیاد لباس در افراد شد. و مجموعه های خود را با اصول اسلوفشن، استفاده از پارچه های قابل بازیافت، طراحی و ارائه می دهد.
که کمتر خرید کنید، خوب انتخاب نمایید و تا آخر از آن استفاده کنید.
این شعار ویوین وست وود کاملاً مظهر فلسفه حرکت به سوی اسلو فشن است.
یکی از دیگر از نمونههای موفق تولید آهسته در دنیای مد، حرکتی با نام “The Accessory Junkie” است که در سال ۲۰۱۶ بین دو دوست شکل گرفت. اورسولا لیون و میشل ریوز تنها چهار مجموعه اکسسوری در سال معرفی میکنند. مجموعههایشان شامل کیف دستی، گردنبند، گوشواره، کلاه و اکسسوریهای دیگر است. علت موفقیتشان، در سبک طراحی کاربر محور این برند است. آن ها هر مجموعه را بر اساس نیاز گروهی از مشتریان خود طراحی و تولید میکند.
برگرفته از سایت Newdresscode
من عاشق خوندن پستی هستم که مردم را به فکر وادار کند. همچنین، ممنونم که اجازه دادید نظر بدم!
با احترام
خیلی ممنونم
خوشحالیم که مطالب سایت ما مورد توجه شما قرار گرفت
سلام مطالبتون عالیه به شخصه برای من مفید بود. موفق باشید
عالی بود مطلبتون
فست فشن محیط زیست رو تحت فشار قرار میده و آسیب رسانه، در حالی که اسلو فشن در تلاشه تا دنیای طبیعی را بازیابی کنه و سعی میکنه تا همه جوانب رو بسنجه
ممنون از توجه شما