پل پوآر جزو طراحان با سبک پیشرو، جسورانه و هنری بود و ابداعات زیادی به نام او در صنعت پوشاک ثبت شده است. در این مقاله از مجله دنیای مد با پل پوآرو طراح لباس فرانسوی بیشتر آشنا خواهیم شد.
اوایل زندگی پل پوار
پل پوآر (Paul Poiret) در ۲۰ آپریل ۱۸۷۹ در یک محله فقر نشین در پاریس به دنیا آمد. پدر وی یک تاجر لباس بود. خانوادهاش او را در کودکی برای کارآموزی به یک چترسازی فرستادند و در همین زمان او با جمع کردن اضافات پارچههای چتر، برای عروسکهای خواهرش لباس میدوخت.
آغاز کار پل پوآرو
در نوجوانی طراحیهای خود را به لویی شرو یکی از طراحان لباس مشهور آن دوران نشان داد و توانست تعدادی از آنها را به فروش برساند. تا این که در سن ۱۷ سالگی، سال ۱۸۹۶، در خانه مد ژاک دوسه (Jacques Doucet) استخدام شد. طرح های مدرن وی خیلی زود وارد مجله های مد آن زمان شد. سپس به خانه مد ورث رفت و کار خود را آنجا ادامه داد.
لباسهایی که پوآرو طراحی میکرد کاربردی بودند و نوعی از مدرنیسم جسورانه را میشد در آنها دید که به مذاق مشتریان سنتی ورث خوش نیامد.
موفقیت پل پوآرو
پل پوآرو در سال ۱۹۰۳ خانه مد خود را راهاندازی کرد و او با ایده از افسانه های شرقی، لباس های فاخری پر از زرق و برق را به نمایش گذاشت و با استقبال زیادی مواجه شد. او در سال ۱۹۰۵ با دنیس بولت (Denise Boulet) ازدواج کرد. در سال ۱۹۰۹ او به اوج شهرت رسیده بود و قیمت هر لباس وی ۲ برابر دستمزد سالانه یک خیاط بود.
مدتی بعد خانه مد پوآرو در طراحی دکوراسیون و عطر نیز توسعه یافت و در سال ۱۹۱۱ اولین عطر خود را (Parfums de Rosine) به نام دخترش روزین (Rosine) تولید کرد. در همین سال بزرگترین شو لباس را تحت عنوان شب هزار و دوم ( The Thousand and Second Night) با ۳۰۰ مهمان که لباس های شرقی و ایرانی وی را بر تن کرده بودند برگزار کرد.
پایان خانه مد پوآرو
موفقیت پوآرو هرچند بزرگ اما کوتاه بود. با آغاز جنگ جهانی اول پوارو خانه مد خود را ترک کرد و به ارتش پیوست و در سال ۱۹۱۹ زمانی بازگشت که دچار ورشکستگی و رکود شده بود.
طراحان جدید مثل کوکو شانل طرحهای ساده و متفاوتی را تولید می کردند و جایی برای طرحهای قدیمی پوآرو نبود. در سال ۱۹۲۹ خانه مد پوآرو تعطیل شد. تا سال ۱۹۴۴ زمانی که پوآرو درگذشت مجبور شد به کارهای عجیبی مثل نقاشی خیابانی و فروش نقاشی در کافهها بپردازد تا هزینه خود را تامین کند. گفته میشود السا شیاپارلی دوست نزدیک پوآرو کسی بود که هزینه کفن و دفن وی را پرداخت.
میراث پل پوار
نکته حائز اهمیت زیبائی شناسی برای کارهای پوار رهایی زنان را از قید کرست های شکنجه آور مرسوم در زمان چارلز فردریک ورث بود. طراحی نو و تازه مانند تونیک آباژوری (lampshade tunics)، شلوار هارم (harem pantaloons) و شلوارهای گشاد سندبادی (hobble skirts) از مهمترین آثار وی میباشد.
مهمترین کار دیگر وی گسترش دراپینگ (Drapping) در فشن بود. لباسهای کیمونویی او شهرت زیادی داشتند. علاقه Poiret به لباس های قدیمی و شرقی باعث شد روشهای سنتی الگوسازی را تا حد زیادی کنار بگذارد و از مولارژ برای ساخت و طراحی لباس استفاده کند.
وی برشهای مستقیم و خطوط صاف را برای ایجاد ساختاری مستطیلی در لباس هایش انتخاب نمود، سادگی لباس هایش نقطه اوج مدرنیسم در صنعت مد و فشن را شکل داد که تغییری اساسی در مسیر تاریخی فشن ایجاد کرد.
منبع: WikiPedia
ارسال پاسخ