theme wordpress
ماندالا چیست؟ - مجله دنیای مد

ماندالا چیست؟

ماندالا چیست؟

ماندالا یک طرح، نگاره و یا الگوی هندسی است که نشان دهنده‌ی نمادین جهان هستی متافیزیکی یا عالم صغیر از منظر انسان است. شاید برای شما جالب باشد که می‌توان با کشیدن آن به ذهن آرامش و نظم داد؛ پس با ادامه این مطلب از مجله دنیای مد با ما باشید.

تاریخچه ماندالا

واژه ماندالا (Mandala) در زبان سانسکریت به معنی دایره یا حلقه ی سحرآمیز است. این واژه از ریشه “ماندا” به معنای ذات یا جوهر و پسوند “لا” به معنای ظرف یا در بردارنده، گرفته شده است. از این رو “ظرف جوهر” هم معنا می‌دهد و یک کهن الگو محسوب می‌شود.

یک طرح ماندالا جدید

در واقع ماندالا یک شکل هندسی است که در ادیان هندو و بودا به عنوان دایره‌هایی نمادین برای نمایش جهان هسـتی، تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. ماندالاها را می‌توان حتی در آرایش عجیب دانه‌های برف و انسجام سیارات و کهکشان ها دید. از این رو در زندگی ما حضوری همیشگی دارد.

ماندالا چیست؟

یک ماندالا بیشتر از یک شکل ساده است و می‌توان آن را به عنوان مدلی از ساختار زندگی در نظر گرفت. در واقع این طرح هندسی کهن، یک نمودار کیهانی است که روابط تا بی‌نهایت را برای ما یادآوری می کند و جهان درون و برون بدن و ذهن ما را گسترش می‌دهد. دایره نماد روح است، نماد ناخودآگاه انسان. چنانکه افلاطون روح را همانند یک کره می‌پنداشت. از طرفی چهار گوشه یا چهار ضلعی، نماد مادیات، جسم و واقعیت است و به خودآگاه انسان اشاره دارد.

نقاشی ماندالا - قرن 17 میلادی
نقاشی ماندالا-قرن ۱۷ میلادی

اشکال متقارن هندسی ماندالا علاوه بر پیچیدگی و جذابیت بصری، با کمک وکتورها خود به خود توجـه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند. یک ماندالای اصیل با ویژگی‌هایی که در تعاریف تاریخی آن وجود دارد، حتما در برگیرنده دایره ها و مربع ها خواهد بود. پروفسـور یونگ، ماندالا را “کهن‌الگوی خویشتن، نماد تمامیت و نظم، که کار ویژه آن سازماندهی و تنظیـم دوبارۀ وضعیت‌ های هرج‌ و‌ مرج آلود” می‌داند. بطور خلاصه طراحی Mandala راهی برای تنش زدایی و تمرکز ذهن می‌باشد.

ماندالا و هنر درمانی:

ماندالاها نوعی مدیتیشن هستند و گاهی از این روش برای درمان بسیاری از مشکلات، مانند کاهش استرس، افزایش تمرکز و مبارزه با افسردگی استفاده می‌شود. در هنر درمانی به بیماران توصیه می‌شود تا با رسم ماندالا به ذهن خود تسلط بیشتری پیدا کرده و به آرامش برسند.

نقاشی ماندالا اثر یکی از بیماران یونگ
نقاشی ماندالا اثر یکی از بیماران یونگ


تجربه رسم و آموزش ماندالا علاوه بر ایجاد آرامش و بالا بردن تمرکز، زمینه خلاقیت و باروری هنری را هم فراهم می‌کند. بدین صورت ماندالا نمادی از کلیت و یکپارچگی جوهره وجود انسانی است که در فعالیت‌های هنردرمانی تجسم پیدا می‌کند.

هنرمندان ماندالا

یونگ

کارل گوستاو یونگ روانپزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی که به‌ خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائه نظریاتی در زمینه روان‌شناسی تحلیلی معروف است. از او به عنوان پدر روانشناسی نوین یاد می‌کنند. او هر روز ماندالا می‌کشید و رسم آن را را وارد روش‌های درمان بیمارانش کرد.

ماندالا چیست؟
ماندالا یونگ

یونگ نظریات فراوانی در خصوص ضمیر ناخودآگاه بیان نموده است. او بر این عقیده بود که Mandala می‌تواند بیان مصور ذهن و کلیدی برای خودشناسی و رفع تعارضات روانی باشد.

ماریا لوییز وان فرانتس

ماندالا چیست؟ ماریا لوییز وان فرانتس

ماریا لوییز یک نویسنده و روانشناس سوییسی بود که مکتب کارل یونگ را دنبال می‌نمود. او در زمینه ماندالا و هر چیزی که به آن مربوط می‌شد مطالعات بسیاری کرد و از همین طریق وارد جامعه هنری شد و چهره‌ی برجسته‌ای در این زمینه پیدا کرد. آثار وی بسیار تاثیرگذار بودند. ماریا لوییز در سال ۱۹۹۸ و در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

ماندالی مندریلا

ماندالا چیست؟
ماندالی مندریلا

ماندالی مندریلا (Mandali Mendrilla) طراح مد آمریکایی معاصر است که بیشتر در آمریکا، اروپا و هندوستان فعالیت دارد. او در یکی از لباس‌‌هایش برای موزه‌ی MOSA بلژیک، از ماندالا استفاده کرد و لباس را به شکل یک نیلوفر آبی طراحی کرد که در حال حاضر در موزه‌ی هنر شهر شانگهای چین نگهداری می‌شود.

error: Content is protected !!