صنعت سبز، تولید سبز، محصول سبز اسمهایی هستند که این روز ها بسیار میشنویم. در این مقاله به جای فشن سبز از کلمه اکو فشن استفاده خواهیم کرد. اما اکو فشن چیست؟
فشن سبز هم شاخهای از صنعت و محصولات اکو فشن به شمار میرود که اتفاقا ارتباطی به رنگ سبز ندارد بلکه به دنبال داشتن محیط زیست سالم و صنعتی پاک و پایدار است. فشن سبز نامهای دیگری هم دارد مثل فشن پایدار و اکو فشن که همگی معنای یکسانی دارند و هدف اصلی و نهایی آنها مراقبت از محیط زندگی انسانها و حیوانات و انتقال آن به نسلهای آینده است.
اکو فشن ( Eco Fashion ) یا Eco-Friendly Fashion نوعی از فلسفه طراحی است که به دنبال طراحی و تولید محصولاتی است که تاثیر انسان روی محیط زیست و کره زمین را به حداقل برساند. میتوان گفت اکو فشن در جهت مخالف فشن روزمره حرکت میکند که به دنبال افزایش تقاضا و تولید با کمترین هزینه و بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی و اجتماعی آن است. به عنوان مثال چگونگی میزان کاهش وزن محصولات برای کاستن از انتشار کربن در محیط و حفظ منابع طبیعی و بقای محیط زیست را مد نظر قرار میدهند.
هدف اکو فشن
کاهش، استفاده دوباره و بازیافت سه کلمه کلیدی در اکو فشن هستند که در حال گسترش در همه بخشهای مد از تولید تا مصرف و پس از مصرف است. بر اساس نظریات اکو فشن درصدی از فروش محصولات در دنیای مد به سازمانهای خیریه اهدا میگردد. طراحان مد نیز سعی میکنند با استفاده از مواد اولیه سازگار با محیط زیست، محصولاتی تولید و به بازار معرفی کنند.
طراحان در تلاشند تا شیوههای سازگار با محیط زیست به فرآیند تولید لباس مدرن اضافه کنند. علی الرغم تلاشهای صورت گرفته برای به حداقل رساندن آسیبها به محیط در همهٔ عرصههای رشد، تولید و حمل و نقل، هزینهٔ تولید محصولات و لباسهای این سبک از مد معمولاً گران تر از محصولات سایر سبکهای مرسوم میباشند.
بر اساس آمار سازمان غیر دولتی EARTH PLEDGE حداقل ۸۰۰۰ مادهٔ شیمیایی برای تولید پارچه خام استفاده میشود و ۲۵ ٪ از آفت کش های دنیا برای تولید پنبهٔ غیره ارگانیک به کار برده میشوند. این مسئله باعث آسیب جبران ناپذیر به مردم و محیط زیست میشود و دو سوم از مقدار کربن تولید شده در جهان توسط صنعت مد و لباس ایجاد میشود.
مواد اولیه در تولید مد سبز
در مقوله مد سبز یا مد دوستدار محیط زیست، مواد اولیه و شیوه تولید آن اهمیت زیادی دارد. الیافی که قابل بازیافت باشد (recycle) مقوله مهمی در مد سبز است. یکی از ایرادات به مد امروزی این است که بعضی مواد مصرفی در کیف ، کفش ، کلاه و لباس به راحتی در چرخه طبیعی تجزیه نمیشوند و آلوده ساز محیط هستند.
الیاف طبیعی یا ارگانیک در مد سبز اهمیت دارد. این الیاف در طبیعت یافت میشود و نیازی نیست برای تولید آن از مشتقات نفتی استفاده کرد. این الیاف به ۲ نوع الیاف سلولزی ( الیاف گیاهی ) و الیاف حیوانی تقسیم بندی میشود.
رویکرد جهانی به الیاف پروتئینی یا حیوانی در حال افزایش است؛ میتوان به پشم، ابریشم، موی شتر، کرک کشمیری و پارچه موهر اشاره کرد.
طراحان مد سبز
مدلهای مشهور و طراحان مانند استلا مک کارتنی، آمور ورت، ادون و استوارت براون از جمله افرادی هستند که به مدهای سازگار با محیط زیست گرایش پیدا کردهاند. هفتهٔ مد پورتلند از سال ۲۰۰۵، طراحان برجستهٔ مد پایدار و صنعت پوشاک و مطبوعات بینالمللی را برای ایجاد یک هفتهٔ مد ۱۰۰ ٪ سازگار با محیط زیست به خود جذب کردهاست.
برندهای حامی اکو فشن
مارک های حامی مد سبز در دنیا بسیار است. در اروپا مارکهای تجاری مشهور در زمینهٔ مد دوستدار محیط زیست عبارتند از: armedangels از شهر کلن آلمان، مارک Ajna-Organic و Nudie Jeans از سوئد، KamiOrganic از پاریس، Pants to Poverty یا Po-Zu shoes from از لندن، room to roam از مونیخ، Royal Blush accessories از کشور سوئیس و Bio Shirt Company از برلین.
البته ضروری است که این برندها با شفاف سازی در مورد تولید و فرآوری محصولاتشان میزان تاثیر آنها را در محیط زیست نشان دهند و این سیستم اکو فشن تنها بهانه و نوعی جدید از برندینگ برای گرانتر کردن محصولات نشود.
سلام
مطلبتون رو خوندم و خیلی جالب بود.
به نظرم میشه با ترکیب پارچه های کهنه هم لباس های جدید ساخت. اینطوری بدون اینکه اسراف بشه یک لباس جدید و تازه درست میشه.