theme wordpress
تاریخچه مجله مد ووگ - مجله دنیای مد

تاریخچه مجله مد ووگ

تاریخچه مجله ووگ

مجله ووگ نامی آشنا و قدیمی در صنعت تبلیغات مد و فشن است. این مجله امریکایی بخش‌های مختلفی از جمله مد ، فرهنگ، زیبایی و نمایش‌های فشن را پوشش می‌دهد. در این مقاله از مجله دنیای مد بیشتر با مجله ووگ و تاریخچه طولانی آن آشنا خواهیم شد.

کلمه ووگ (Vogue) در فرانسوی به معنای استایل است. این مجله ابتدا به صورت هفته نامه در سال ۱۸۹۲ به چاپ رسید و بعدها به یک ماهنامه پرفروش تبدیل شد. امروزه مجله Vogue در ۲۲ کشور جهان با نام‌های مختلف مثل مجله ووگ ایتالیا، ووگ بریتانیا، ووگ چین و… به چاپ می‌رسد. که نخستین آن ووگ بریتانیا و در سال ۱۹۱۶ و جدیدترین آن ووگ لهستان در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید.

تاریخچه مجله ووگ

سال‌های اولیه مجله ووگ ۱۸۹۲- ۱۹۰۵

در ۱۷ دسامبر سال ۱۸۹۲ یک تاجر آمریکایی به نام آرتور بالدوین ترنر مجله ووگ را بنیانگذاری کرد. این مجله ابتدا یک هفته نامه بود. که تنها در امریکا و با حمایت کریستوفر رایت به چاپ می‌رسید. و قیمت آن ده سنت بود (معادل ۲/۶۷ دلار در سال ۲۰۱۶ معادل ۹۰۰۰ تومان).

هدف ترنر از چاپ این مجله مد و زیبایی، گرامی داشتن جنبه شاد و جشن گونه زندگی بود. اما این مجله به سرعت جای خود را در جوامع سطح بالای نیویورکی باز کرد. چون در این نشریه عادات، سبک زندگی و مهمان‌های اشرافی و تفریحات روزمره این قشر از اجتماع منعکس می‌شد. به تدریج همه دوست داشتند مانند افراد مرفه زندگی و به عضویت این اجتماع درآیند.

تاریخچه مجله Vogue

در این دوره، مجله ووگ بیشتر روی مد و فشن تمرکز داشت. و وقایع ورزشی و اجتماعی را نیز در کنار آن برای جلب مخاطبان مذکر، انعکاس می‌داد. مجله ووگ با وجود محبوبیت، اما رشد بسیار کندی داشت. و تغییری در شمارگان و تعداد صفحات آن پدید نیامد.

مدیریت مجله مد پاریس توسط کنده نست ۱۹۰۵- ۱۹۲۰

کنده مونترو نست (Conde Montrose Nast) یک سال قبل از مرگ ترنر مجله را خریداری کرد. و تغییراتی عمده در آن اعمال کرد و از دهه ۱۹۱۰ آن را به اروپا هم فرستاد.

محتوای مجله ووگ تحت مدیریت نست، روی زنان تمرکز پیدا کرد و قیمت و کیفیت آن نیز افزایش یافت. به طوری که در سال ۱۹۱۱ مجله Vogue شهرتی جهانی برای خود دست و پا کرد. این مجله با پوشش مخاطبان سطح بالا و عروسی‌های مجلل و سلطنتی، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

تاریخچه مجله مد و فشن ووگ

پس از جنگ جهانی اول روسیه تجارت آزاد را در اروپا محدود کرد. به همین دلیل نست تصمیم گرفت مجله ووگ بریتانیا را به چاپ برساند. تا مشکلات نقل و انتقال برطرف شود. چند سال بعد ووگ فرانسه نیز، در سال ۱۹۲۰، به چاپ رسید.

توسعه مجله ووگ ۱۹۲۰- ۱۹۷۰

در دوره رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا و همچنین در طول جنگ جهانی اول تعداد فروش مجله دچار نوسان شدیدی شد. نست تصمیم گرفت فرانک کرانینشیلد، سردبیر آن زمان مجله ونیتی فیر، را در ووگ جذب کند. که به توسعه مجله و موفقیت بیشتر آن منجر شود.

در سال ۱۹۳۲ ووگ برای اولین بار روی جلد مجله یک عکس تمام رنگی چاپ کرد. این عکس که توسط ادوارد استیشن گرفته شده بود. و زنانی را در حال بازی با توپ در ساحل نشان می‌داد. نست با این تغییرات مجله ووگ را به مجله‌ای موفق تبدیل کرد و تا روز مرگش در سال ۱۹۴۲ فروش آن هر روز افزایش می‌یافت.

در دهه ۱۹۶۰ با مدیریت دایانا وریلند مجله ووگ به سوی جنبش‌های برابری خواهی و تاثیر آن در فشن روز گرایش پیدا کرد. و کارهای هنرمندان پاپ آرت مثل اندی وارهول و جین هوزلر را منعکس می‌کرد.

تاریخچه مجله فرانسوی Vogue - دایانا وریلند

در سال ۱۹۷۳ بود که مجله وُگ، تحت مدیریت گریس میرابلا به یک ماهنامه تبدیل شد. تغییرات جدید در ووگ، مخاطبان وسیع‌تری را شامل شد. میرابلا در زمان انتصاب برای سردبیری ووگ، متوجه شد زنان معمولی علاقه‌ای به خواند مجله و خرید لباس‌ها متنوع ندارند.

او در واقع انتخاب شده بود تا زنان آزاد و شاغل دهه هفتاد میلادی را به مخاطبان اصلی مجله تبدیل کند. او با افزودن مصاحبه‌ها، پوشش اتفاقات هنری و مقالات علمی و بهداشتی؛ مجله را تغییر داد. اما با تغییرات سیاسی دهه ۱۹۸۰ و ریاست جمهوری ریگان این مسائل قابل پذیرش نبود و میرابلا اخراج شد.

تاریخچه مجله Vogue - گریس میرابلا

سردبیری آنا وینتور از ۱۹۸۸ تا کنون در مجله ووگ

در جولای ۱۹۸۸ زمانی که مجله ووگ در حال شکست خوردن از رقیب تازه تاسیس خود مجله ال (Elle) بود، آنا وینتور به عنوان سردبیر مجله انتخاب شد. او با استایل خاصش که شامل موهای یکدست کوتاه و عینک آفتابی بود به شهرت رسید و جانی تازه به مجله بخشید.

آنا سعی کرد مخاطبان گسترده‌تری را هدف قرار دهد و مفاهیم ساده‌تر و قابل درک‌تری را در بخش مد مطرح کند. او در چرخه حذف و شکل گیری ترندها اعمال نفوذ کرد. اگرچه گفته می‌شود او شخصیت سرد و ظالمی دارد. و فیلمی هم در این باره با نام (Devil Wears Prada) ساخته شده است.

تاثیر کارهای آنا وینتور در معرفی طراحان جدید، تاسیس برندها و تجلیل از طراحان برتر (اختصاص جایزه طراحان برتر سال)، دنیای مد را در سه دهه اخیر به کلی تغییر داده است.

تاریخچه مجله ووگ - انا وینتور

کارولین وبر منتقد کتاب نیویورک تایمز در مقاله‌ای مجله ووگ را تاثیرگذارترین مجله مد جهان نام نهاده است. جمعیتی که به این مجله دسترسی دارند در ایالات متحده ۱۱ میلیون و در سایر کشورها ۱۲/۵ میلیون نفر تخمین زده شده است. آنا وینتور سعی دارد با مطرح کردن موضوعاتی مثل استانداردهای بدن، برابری‌های جنسیتی، قومی، نژادی و مذهبی و برداشتن این موانع دنیای مد را به سمت افق‌های وسیع‌تر هدایت کند.

سایت مجله ووگ

برای دانلود مجله مد و فشن فرانسوی می توانید به وبسایت Vogue مراجعه نمایید. تمام نسخه های این مجله مد پاریس، در آنجا قرار دارد. قیمت مجله مد 2022 ووگ در دیجی کالا حدود ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

تاریخچه مجله ووگ

وگ در ایران (۱۳۴۸)

در شماره دسامبر ۱۹۶۹ (آذر ۱۳۴۸) از مجله وگ مناظری از تهران، اصفهان، شیراز و تخت جمشید در پس زمینه ‫عکس ها منتشر شد. در این شماره تصویری از فرح دیبا با لباسی سوزندوزی بلوچ بر تن دیده می‌شود.

error: Content is protected !!