با شیوع جهانی ویروس کرونا تعداد قابل توجهی از مراسم ها و فشن شو های به حالت تعلیق درآمدند. همه، از تولیدکننده تا مصرف کننده منتظرند تا هرچه زودتر شرایط به وضعیت اولیه خود برگردد. در مطلب امروز دنیای مد ، به تاثیرات کرونا بر دنیای فشن خواهیم پرداخت.
تاثیر کرونا بر مد و فشن
ویروس کرونا با ایجاد یک رکود جهانی بزرگ، تاثیر عمیقی بر فرهنگ اقتصاد گذاشته است با اینحال فرصتی برای بازآفرینی ارزشها به شمار میآید.
صنعت مد و فشن از جمله صنایع پر سود و تاثیرگذار در فرهنگ اقتصادی جهان است. که با ورود ویروس کرونا، مد وارد یک قرنطینه مصرفگرایی شده است. اینجاست که صنعت مد و فشن نیازمند یک بینش جدید مطابق با روابط سازنده با طبیعت است.
صنعت خرده فروشی
تقریبا بخش اعظمی از صنعت لباس مختل شده، خرده فروشان و مصرفکنندگان ضمن دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا ، در روزهای اخیر با سوالهایی مربوط به خدمات مشتری روبهرو هستند.
بدلیل فشارهای موجود، خریدهای غیر ضروری از لیست عادات مردم خارج شده است. فروش آنلاین افزایش نسبی بیشتری در مقایسه با سال گذشته در همین بازه زمانی داشته است.
چین سلطهی زیادی در تولید پوشاک در عرصه مد و فشن دارد. به دلیل نگرانیهای مربوط به انتقال ویروس، خردهفروشان در حال حاضر به دنبال گزینههایی خارج از چین برای تولید پوشاک هستند.
مبارزه صنعت مد و فشن با ویروس کرونا
شیوع ویروس کرونا ، عادات و ترجیحات خریداران را تغییر داده است. این ویروس باعث رنسانس جدید و تولدی خلاق و ایدهآل است.
با اینحال مد و فشن اولین قدم برای تغییر را برداشته است. برند Gucci در استایل جدید خود تغییراتی را مطابق با شرایط فعلی ایجاد کرده است. این برند با همکاری گروه Kering Group در فرانسه جهت تولید ماسک و لباس پزشکان خبر داده است.
همچنین برند Bottega Veneta خیلی خلاقانهتر با طراحیهای دنیل لی (DanielLee)، به فعالیت حرفهای خود ادامه میدهد.
در این دوره مشتریان دنبال یک حجم و شکل خلاقانه با رنگهای خنثی، که قابلیت استفاده بیشتری دارند، هستند.
به گفته اندرو بولتون (Andrew Bolton) مد و زمان دو عنصر مهم در تشکیل بافت فرهنگ در دنیای مد و فشن هستند. مد نه تنها روح زمان را منعکس میکند بلکه با گذشت زمان شکل میگیرد و کاملتر میشود و همانند یک ساعت دقیق کار میکند.
نقش طراحان در بحران کرونا
از مشکلات طراحان مد و فشن در هفتههای اخیر میتوان به نبود راه حل در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد. کار طراحان اغلب با طبیعت و جامعه گره خورده است و مفهوم دورکاری چندان برایشان کارساز نیست.
طراحان همگی تلاش دارند تا نقشی در مقابله با کرونا داشته باشند، آنها با تهیه ماسکهای صورت، واکنشی به عدم وجود تشکیلات پزشکی در بیمارستانهای امریکا نشان داد.
در همین راستا کریستین سیریانو اشاره کرد که تیم دوزندگیاش به صورت دورکاری مشغول کار هستند. همچنین برندون مکسول و روزی آسولین در حال بررسی بهترین راه برای ساخت ماسک و لباس هستند.
بعد از روزها تحقیق، سیریانو در حال تهیه ماسکهای قابل شستشو، بدون درجه پزشکی، برای پرسنل بیمارستان (بغیر از دکتر و پرستار) است. بریتانی هووارد در کارخانه پارچه پورتلند، مشغول تهیه ماسک با درجه پزشکی است، اما از طرف سازمان غذا و دارو مورد تایید نیست.
بیشترین چیزی که دکترها و پرستاران به آن احتیاج دارند ماسکهای N95 است. بر همین اساس زینتکس (گروه نیویورکی فشن) در حال حاضر توانایی تولید ۱۰۰ هزار ماسک N95 را دارد تا با تاییدیه کومو آنها را به بیمارستانها برسانند.
از سوی دیگر، طراحان کوچک با وجود مشکلات حداقل میتوانند ماسکها را خریداری کرده و به بیمارستانها اهدا یا از پلتفرمهای جدید مانند MaskaHero# حمایت کنند.
مطلب جالبی بود